Proč jsem (zatím?) nepodepsal petici Odduka 2018

Jak již proběhlo tiskem a dalšími sdělovacími prostředky, vznikla skupina křesťanů sestavila petici, v níž žádá současného papeže Františka (Jorge Bergoglia), aby poté, co nynější pražský arcibiskup Jaroslav (Dominik) Duka OP při příležitosti svých 75. narozenin podá demisi (dle kanonického práva Římskokatolické církve je to jeho povinnost), jeho mandát nebyl prodloužen (a byl jmenován jiný pražský arcibiskup).

Současně vznikla petice, která žádá opak. tj. aby papež Dukův mandát prodloužil.

Jaké jsou argumenty jejich autorů, si můžete přečíst na webových stránkách obou petic.

A, přiznejme si to, pod druhou z petic je podstatně víc podpisů než pod tou první. Což mě netěší, ale prostě je to tak.

Přiznávám, že mám mnohem blíže k argumentům první z nich. Koneckonců mezi signatáři mám přinejmenším dvě osoby z příbuzenstva. A těžko mohu souhlasit s tvrzením v druhé z petic, totiž že „Pražský arcibiskup Dominik kardinál Duka vykonává svoji službu způsobem, který lze popsat jako velmi přátelský a vyvážený, a to i směrem k názorovým oponentům z řad kléru a věřících.“ Myslím si, že to byl právě Jarda Duka, kdo vyštípal pátera Ivana Odila Štampacha z dominikánského řádu a posléze i z oficiálních struktur Římskokatolické církve, a to způsobem ne zcela „velmi přátelským a vyváženým“. A pokud si notuje s Π-Tomiem Okamůrou ohledně toho správného vlaSStenectví, pak už fakt nevím, o k čemu vlastně je v Lukášově evangeliu Podobenství o milosrdném Samaritánovi.

Takže: opravdu necítím důvody, proč podporovat tohoto pana kardinála.

Jenže: Nakolik se mám cítit oprávněn zasahovat do vnitřních záležitostí Římskokatolické církve, když se častěji, mnohem častěji, vyskytuji u konkurence? Konkrétně se angažuji v NSČU a poměrně často chodím na bohoslužby dvou farních sborů ČCE.

Ale možná k Římskokatolické církvi nějaký vztah pořád ještě mám, kdo ví…

  • Pořád vím o lidech z tohot prostředí, kteří jsou mi myšlenkově blízcí (Což nemění nic na tom, že blízké a zajímavé lidi jsem poznal i v prostředí unitářském či protestantnském, jako jsem byl dvakrát na bohoslužbách Svědků Jehovových a svého času i na Kršnově dvoře.  A kdyby v blízkosti byla nějaká mešita, možná bych se aspoň ze zvědavosti podíval i tam, a třeba bych si notoval v některých věcech i s někým odtamtud. Ostatně jeden muslim mě, neznámého člověka, kterého nikdy předtím neviděl, hostil 2. července 2016 večer, kdy už to pravidla ramadánu umožňovala…).
  • Pořád je mi v mnohém sympatické to, co píšou třeba Getsemany, které jsou převážně římskokatolickou záležitostí.
  • Pořád ještě se mi líbí mnohé kostely, aspoň jako významné kulturní památky (a ochranu by si zasloužily i některé kostely novodobé, jeko je třeba ten v Tiché u Frenštátu pod Radhoštěm)
  • Mnohé kroky současného papeže mi přijdou velmi sympatické. I když ta názorová shoda není úplně stoprocentní. Jenže chápu: otočit kormidlem tak mohutné instituce, jakou Římskokatolická církev je, dá fušku. S kajakem se prostě dá manévrovat snáze než s tankerem či letadlovou lodí…
  • Pořád ještě si rád čtu aspoň některé knížky pátera Anthonyho de Mella SJ.
  • Pořád v sobě nosím vzpomínky na noblesního pátera Josefa Malinského, který byl staroknínským farářem od roku 1969 až do své smrti v roce 1988.
  • Pořád ještě… – asi bych mohl pokračovat.

A ještě jedna otázka: je správné, že o setrvání či nesetrvání biskupa či arcibiskupa ve funkci se rozhoduje ve Vatikánu? Pokud podepíšu petici, jež žádá o neprodloužení mandátu papeže, nelegitimizuji takto tuto podobu hierarchie? Neměl bych spíše naléhat na pana kardinála, aby na své demisi trval i v případě, že by mu ji papež prodloužit chtěl?

Ale vlastně bych měl panu kardinálovi poděkovat. Nebýt jej, třeba bych přišel o spoustu zajímavých kázání Sama Hejzlara či Venduly Glancové (dříve Kalusové), promluv Petra Samojského, Luďka Pivoňky či Karolíny Sofie Pavaly. Nezažil bych putování za krajinou jakožto naším duchovním dědictvím a mnoho dalšího. Takže není na tom, že se tím kardinálem stal právě pan Duka, něco dobrého? Možná jak pro koho, jak pro co. A možná na tom sice je něco dobrého, ale teď by pro změnu bylo dobré, kdyby ve funkci skončil. Kdo ví…

A kdo ví, zda existence jakéhosi Duky není výzvou, abychom se snažili být sami sebou bez ohledu na to, kdo byl jmenován arcibiskupem či zvolen prasodentem. Jako muzikanti z undergroundu, kteří si hráli to svoje estébákům navzdory (a někteří z to skončili pod záminkou tu výtržnictví, tu daňových úniků, tu něčeho jiného, v lochu). Že prostě budeme dělat to své bez ohledu na to, co na to řekne vrchnost. Ne jí natruc (to asi není ta správná motivace), „jen“ bez ohledu na ni. Jako zůstával sám sebou jeden Ješua z Galileje, aniž se staral o to, zda je Reichsprotektorem jakýsi Pilát Pontský a führerem místního kléru jakýsi Kaifáš či někdo jiný. Že na to doplatil? Jenže kdyby se snažil „vyhnout se tomuto kalichu“, kdyby nechtěl být srozuměn s tím, že může dopadnout takto, mohl by být sám sebou? A co bychom v takovém případě o něm věděli?

A ještě je zde jedna námitka vůči uvedené petici, kterou zmínil v Deníku Referendum Filip Outrata: http://denikreferendum.cz/clanek/27064-tak-trochu-sporna-odduka

Můj podpis pod peticí Odduka 2018 není. Zatím? Uvidíme.

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice Náboženství, Petice, Politika a podobné jevy se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zde je možno zanechat komentář k příspěvku

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.