Aspoň v tomto smyslu má pravdu

Duhová (LGBT) vlajka před Starou radnicí

Duhová (LGBT) vlajka před Starou radnicí v Linci (2018-07-01, tj. den po tamním nejteplejším dni v roce)

Kdo? A v jakém smyslu?

Inu, současný papež Jorge Bergoglio alias František. A k tomu, v čem má aspoň v nějakém (a v jakém) smyslu pravdu (podle mě například i v současné sžíravé kritice současné podoby kapitalismu), je potřeba nejprve uvést, o který výrok se jedná. Nechoďme tedy dlouho okolo horké kaše a sem s ním:

„Otázka homosexuality je velmi vážná, vyžaduje adekvátní rozlišování od samého počátku spolu s kandidáty, jedná-li se o tento případ. Musíme být nároční. Zdá se, že v našich společnostech je homosexualita téměř módní a tato mentalita jistým způsobem ovlivňuje také život církve.“ (citováno odtud: https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/homosexualita-papez-frantisek-katolicka-cirkev-gayove-lesby-manzelstvi_1812021247_ado)

Následovalo přání, aby homosexuální muži neusilovali o kněžská povolání –

„V zasvěceném a kněžském životě není prostor pro tento typ citové náklonnosti. Právě proto církev doporučuje, aby lidé s tímto druhem hluboce zakořeněné tendence nebyli přijímáni ke kněžské službě či k zasvěcenému životu. Kněžská služba či zasvěcený život není jejich místo“ (citováno z téhož článku jako úryvek výše).

Pravda, pan Bergoglio se podle mě vyjádřil trochu nepřesně. Věcí módy není homosexualita jako taková – ta je prostě vrozenou preferencí bez ohledu na to, jaká móda zrovna cloumá světem. Stejně dnes, kdy možnost stejnopohlavních manželství schválila už řada zemí západně od našich hranic, jako v době, kdy za toto bručel v lochu jakýsi Oscar Wilde (byť šlo v tomto případě zřejmě o ojedinělý „exces“, neb dotyčný pán byl do té doby vcelku šťastně ženatým otcem dvou synů). Jako v zemích, kde se za tohle dodnes kamenuje.

To, že pan Bergoglio nejeví nadšení pro to, aby se menšinově orientovaní pánové vstupovali do kněžských a řeholních povolání, koneckonců lze pochopit. Pár aférek, kdy velebníčkové nedokázali uvedené sklony „ukočírovat“, by se jistě našlo. A tu a tam se na tohle téma objeví i nějaký ten vtip: Třeba tenhle – asi už „klasický“:

  • Přišla paní ke zpovědi – a najednou cítí, jak se ruka zpvědníkova noří pod její sukni.
  • „Co to děláte, otče?!“ – vykřikne s údivem.
  • „Jejda, promiňte, sestro!“ dí kněz: „Já jsem si vás spletl s ministrantem…“

Tož tedy tak.

Mávající lidé v Revoluční ulici

Mávající lidé v Revoluční ulicis při nejteplejším dni v roce v Praze

Jenže moment: pokud by měl být papež v tomto směru „genderově korektní“, neměl by podobně „bojovat“ i proti heterosexuálním zájemcům o kněžství? Co kdyby ten velebníček z toho vtipu výše sahal pod sukni dotyčné dámy nikoli omylem, ale zcela cíleně? Zkrátka jeho choutkám by odpovídala opravdu ona a ne domnělý ministrant? Ostatně relativně nedávno jsme měli případ kněze z Německého (Smilova, Havlíčkova) Brodu, který obtěžoval a zneužíval mj. místní kostelnici. Načež za to nějaký ten roček slízl. Tedy nakonec ročky tři. A protože biskupství v Mechově se tehdy postavilo na stranu pátera Tvrdoně, dotyčná paní se nakonec s Římskokatolickou církví zcela rozešla.

Nemuselo by tak tomu být, kdyby dotyčný kněz zvolil trochu jiné řešení. Vzpomeňme si v této souvislosti třeba na úryvek textu jedné poměrně známé písničky:

Neplač, neplač strahováčku, zanech nářku.
Dobrá fara všechno spraví,
dostaneš panenku svoji
k sobě za kuchařku.

(Celý text je například zde)

„Typické bukvice“, jak si je představuje typický Slušnočech. Na nejteplejšách dnech v roce se samozřejmě vyskytují – ale většinu tam netvoří ani náhodou.

Což je text poslední sloky písně Karla Hašlera. Pokud by šlo o vztah oboustranně dobrovolný, nic proti. Jenže podle oficiálních římskokatolických pravidel by to ani takto chodit nemělo. Takže nemají-li mít v zasvěceném životě místo homosexuálové, pak z analogických důvodů ani heterosexuálové.

Neboli neměli by o kněžství či zasvěcený život usilovat toliko asexuálové? Jenže kolik takových je, že? A kolik z nich jsou katolíci? A kolik z nich chce trávit život někde na faře, objíždět kostely a sloužit a sloužit a sloužit…? Osobně si myslím, že odpovědí by mohlo být zrušení povinného celibátu. Ovšemže s tím, že by mělo jít o vztah oboustranně dobrovolný – a pokud možno stálý. (Podle mě jedno, zda hetero- či homo-).

Duhová vlajka před Novou radnicí

Duhová vlajka před Novou radnicí v Linci (2018-07-01)

Takže v čem že má ten Jorge Bergoglio alias František pravdu? Co je tady módou? Homosexualita jako taková, jak již bylo zmíněno, asi těžko; ta je – stejně jako heterosexualita, asexualita atd. – vrozená. Módou však je možná něco jiného. Totiž módou se zřejmě stala právě účast na různých duhových pochodech, aniž by dotyčný člověk musel být „čistokrevnou bukvicí“. Před mnohými radnicemi pak během nejteplejšího dne v roce vlají duhové vlajky, neb se to stalo věcí bontonu. Ano, v tomto směru má podle mě pan Jorge Bergoglio alias papež František pravdu.

Ale aby bylo jasno: co mám proti právům gayů, leseb, osob bisexuálních, pansexuálních, asexuálních, transgenderů nejrůznějších odrůd a dalších? Co bych proti nim měl? Nic. Ostatně také jsem se letos přišel podívat na nejteplejší den v roce do Prahy, spolu s „delegací“ české sekce Amnesty International jsem tam nesl piket na obranu nestandardně orientovaných lidí v Rusku (kteří to v oné zemi opravdu nemají lehké), podepsal jsem petici „za manželství pro všechny“ organizovanou koalicí Jsme fér. Myslím, že proti tomu neexistují rozumné argumenty, snad kromě jazykových (Pán, který vstoupí do manželství s jiným pánem, se těžko může OŽENIT, ženy nemaje; tedy se OMUŽÍ? Nebo snad bude VDANÝ?).

Landstraße (Zemská ulice)

Landstraße (Zemská ulice) v Linci (2018-07-01) – vlevo voršilský, vpravo karmelitánský kostel. Duhová vlajka vlevo je připomínkou „duhového pochodu“, který se ve městě konal den předtím.

Takže co by mi na té „módě“ mohlo vadit? Jedině to, že se tady prosazuje ochrana práv jedné skupiny obyvatel (Nebo se to pouze dovedně předstírá?) – a kvůli tomu se možná zanedbávají jiná práva, jež by bylo rovněž žádoucí bránit či prosazovat. Protože pokud se dva gayové nadále nebudou moci vzít, je to špatně, ale pořád to není existenční problém. Zatímco spadnutí do dluhové pasti, nemožnost získat bydlení a následné umrznut, to existenčním problémem je. Existenčním problémem obnaženým až na dřeň. Kdo je na pokraji umrznutí na lavičce v parku, ten samozřejmě dá přednost možnosti dostat se na noc do teplé postele před možností uzavřít teplý sňatek, byť by onen pán jinak byl gayem nejgayovatějším.

A já někdy mívám obavu, že někteří z těch, kdo tak horlivě vykřikují o právech gayů, leseb, atd., možná budou rádi, pokud to neprobojují, protože tím déle budou moci „notovat tuto písničku“ a jejími tóny překřikovat právě ony záležitosti existenční.

Ne, nerušme tu písničku, klidně se k ní i přidejme – jen k ní přidejme tu druhou – o potřebě důstojného života i pro ty nejchudší a nejvyloučenější – bez ohledu na jejich genderovou identitu – a já nevím na co všechno ještě.. A nejspíš také tu třetí o potřebě zachovat životu příznivé podmínky na této planetě. Protože k čemu budou gayům a lesbám teplé sňatky, pokud se všichni na této planetě definitivně uvaříme (a LGBT+ inicialivy jsou asi tak poslední, kdo jsou tomu na vině).

Reklamy
Příspěvek byl publikován v rubrice Náboženství, Politika a podobné jevy, Právo a spravedlnost (ne však stejnojmenná strana!) se štítky , , , , , , , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.

Zde je možno zanechat komentář k příspěvku

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s

Tento web používá Akismet na redukci spamu. Zjistěte více o tom, jak jsou data z komentářů zpracovávána.